Filmmaker Uli M Schueppel, who is a friend of the band, accompanied the “Einstürzende Neubauten“ on this very special day. Special because the musicians, who had all grown up in West-Berlin, had never before received permission to appear in the GDR. Special, in that their concert had come about as a result of the ministrations of GDR dramatist Heiner Müller, with whom the band’s frontman Blixa Bargeld was acquainted; Müller also introduced the band’s performance. Müller’s backstage appearance with a French delegation including the then Cultural Minister Jack Lang is just one of the bizarre sideline events of this exceptional day. But above all this is a concert for the people of the GDR who associated so much with the artistic concept behind the “Einstürzende Neubauten”, an audience that now, unbelievably, found itself face to face with the band – and the West – in the flesh.