Beautiful and self-confident Tuya refuses to leave her pastureland. She'd rather stay here with her disabled husband, two children and one hundred sheep, and continue to pursue a life of privation in the endless expanse of the steppe. But all the hard work begins to take its toll on Tuya. Her husband Bater tries to convince her to divorce him, but Tuya refuses to comply even with his wishes. One day, she falls ill and for the first time begins to consider a divorce, because this would enable her to find someone to help her to look after Bater, the two children and their one hundred sheep. However, none of her suitors are prepared to take on Bater - until Tuya's old classmate Baolier arrives on the scene. Having found a very nice nursing home for Bater, he persuades Tuya and the children to move to town. But, far away from the steppe and separated from his family, Bater finds it impossible to get used to life at the home. In desperation he slashes his wrists. When the news reaches Tuya, she realises that the time has come for her to act ...
Director Wang Quanan: "My mother was born in inner Mongolia, not far from the film's location. This is why I've always liked Mongolians, their way of life and their music. When I learned about the extent to which massive industrial expansion is turning the steppe into a desert, and how local administrators are forcing the shepherds to leave their homelands, I decided to make a film that would record their lifestyle before it all disappears forever."
Heartily joy - the director of the opening film was awarded - with his coauthor Na Jin - for the Best Script.