Once branded enemies of the state because of their refusal to remain silent, these people are now afraid to answer their childrens questions. This film portrays three families in search of the right way to come to terms with their personal history in the GDR.
Anne was a young mother when the GDR pronounced her a dangerous enemy to the state. Her subsequent enforced separation from her 18-month-old son was to have a lasting traumatic effect it still upsets even her own parents.
Utz came to the attention of the Stasi while he was still a schoolboy. Nowadays he talks to other peoples children about his past. But his own daughters are afraid that their questions could hurt him and themselves.
Matthias and Tine were arrested at the same time. Today, they are coming to terms with their experiences together. They have even begun to confront those who betrayed them at the time a move that their children dont always find easy to accept. Matthias himself is still unable to talk to his own father about his involvement with the Stasi.