Amazingly, the pelicans transformation is so complete that nobody seems to notice whether he is a pelican or a human being. He even gets a job as a stage-hand and finds himself an apartment. His landlady who otherwise suffers from a distinct bird allergy doesnt appear to notice a thing. However, 10-year-old Emil isnt about to have the wool pulled over his eyes. He and his mother have recently moved into the same block of flats as the pelican. Emil realises in a flash whats up with the bird. But he decides to keep it to himself, itll be their secret, just the pelican and him. Emil soon teaches his new friend how to read and, before long, the pelican discovers the delights of newspapers and books, poetry and science, love stories and philosophy. Emil too learns a great deal from the pelican and together they begin to explore the city.
At the annual harvest thanksgiving party all the other neighbours are simply enchanted by the pelicans charming ways. But then, Emil goes to visit his father in the country for a few days and the pelicanman is left at home alone.