Baal is a young man, hungry for experience, burning with inner conflict and the desire for rebellion, change and controversy. Bertolt Brechts eponymous early work remains his most passionate creation. The protagonist is a young artist held to be a genius by society, who vehemently refuses to have any demands placed upon him. Women, patrons, critics, admirers even his best friend all fall prey to his lust for life. Finally, Baal himself is affected. Brecht wrote his play as a riposte to Der Einsame, in which Hanns Johst portrayed dramatist and Heine contemporary Christian Dietrich Grabbe as a demoniacal artist. Brechts definition of the relationship between art and life could not have been more different. His Baal is a chaotic elegy to the self, a rejection of indifference and the dumbing down of human existence.
Uwe Janson has reinterpreted the story using young actors, transposing it to our present-day world of contradictions. His dynamic adaptation dares to portray Baal from a modern perspective without, however, undermining the essence of the original character.