Petna Ndaliko Katondolo, born in 1974 in Goma, Congo, is a filmmaker, activist, and educator living between his hometown and Chapel Hill, USA. His multi-genre artistic works are known for their decolonial Afrofuturistic artistic style, which engages historical content to address contemporary sociopolitical and cultural issues. In 2000, he founded Yole!Africa, a non-profit organization that serves as a hub for education and social innovation for artists, civil society leaders, and journalists in the east of Congo. In 2005 he founded the Congo International Film Festival (formerly known as the Salaam Kivu International Film Festival). In addition to serving as Artistic Director of both Yole!Africa and the Congo International Film Festival, Ndaliko Katondolo also teaches and consults regularly for international organizations, addressing social and political inequity among marginalized groups through culture and education. He is currently the Artist in Residence at the Stone Center for Black History and Culture at the University of North Carolina at Chapel Hill. In 2020 his film Matata was part of Forum Expanded.