In the background of blockbuster films, algorithms have replaced human extras in postproduction. By now we are used to automated masses filling the screen, animated by algorithms that let them interact, similar to computer games and agents in computational sociology. Such artificial masses are stepping in the foreground. Simulating life began in the movies and computer games, but influences many fields today. In architecture, city planning, and traffic navigation as well as in predictions of markets and trade, virtual scenarios influence society and change the way we live.
Transformation Scenario’s speculative narration on the impact of emulated group behavior in society might well be inspired by Jean-Luc Godard’s Le Gai Savoir (1969): “To find the solution to a problem, be it a chemical or political problem, one has to dissolve it: dissolve hydrogen, dissolve the parliament. Therefore we will now dissolve images and sounds.” The film is part of a long-term project referencing Elias Canetti’s “Crowds and Power” (1960), shifting the view to imagery of society, crowd control, and the potential of masses today.
Clemens von Wedemeyer, born in 1974 in Göttingen, West Germany, is based in Berlin. He studied photography and media at the Bielefeld University of Applied Sciences (1996–1998), followed by studies at the Academy of Fine Arts Leipzig (MFA 2005), where he presently holds a professorship in the expanded cinema class. His work has been presented extensively in group and solo exhibitions and film festivals worldwide.