The view from moving trains shows wintery landscapes through windows that sometimes reflect the interior. The montage that drives this technical, experimental short automatically embraces the Detour. The filmmakers shot it with two Bolex cameras in the winter of 1981 during a tour of “New Experimental Films by Women” to eight West German art house cinemas.
Ute Aurand, born in Frankfurt/Main, West Germany in 1957 and raised in Berlin, studied at the German Film and Television Academy Berlin (DFFB) from 1979 to 1985. Alongside her own film work she has been curating film programs since 1990 – the monthly “Filmarbeiterinnen-Abend” (1990-1996) and the series “Sie zum Beispiel” (1995–96). She is co-founder of the group “Filmsamstag” (1997–2007) as well as of the series “Großes Kino, kleines Kino,” experimental films for children, Arsenal. She has taught at the Universities of the Arts in Hamburg and Bremen as well as at the HGKZ in Zurich. In 2015 she initiated a Bolex workshop. Her films have been seen at international film festivals.
Ulrike Pfeiffer was born in Korbach, Germany and lives in Hamburg. After completing an apprenticeship as a photographer with Siegfried Wack in Cologne, she studied art photography at the University of Applied Sciences for Art and Design in Cologne from 1974 to 1978. Between 1979 and 1984 she took a degree in film at the German Film and Television Academy Berlin. Alongside her work as a cinematographer and photographer, she also makes her own films on 8mm, super 8, 16mm, 35mm and video. She is a guest lecturer at the Hamburg University of Technology, the University of the Arts in Bremen and the University of Fine Arts of Hamburg and has been a board member of Cinegraph - Hamburgisches Centrum für Filmforschung e.V. since 2009.