Patricía Ferreira Pará Yxapy was born in 1985 in Kunha Piru village, Misiones, Argentina-Brazil border. At 13, she crossed the frontier to live in Salto do Jacuí, Brazil. Since 2000 she has been living in Koenju. Encouraged by the workshop of Video nas Aldeias in 2007, she co-founded the Mbyá-Guarani Cinema Collective, dedicated to producing videos and visual art always focused on Guaraní culture. In 2014 and 2015 she worked together with Inuit Indigenous filmmakers for an artistic residency in Canada.