“Monangambeee” was a rallying cry used by activists during Angola’s anti-colonial liberation struggle to gather villages together. Monangambeee is also the title of a short film by Sarah Maldoror that addresses Portuguese arrogance towards Angolan culture. The filmmaker draws on a novella by José Luandino Vieira, the story of a political prisoner, to make a film about humiliation, solidarity and resistance.
Born in 1938, the French filmmaker founded the first black theatre company in France in 1956 before going to Moscow to study Cinema. She has since made over 30 films which focus on important themes from both Africa's history and present, seen from a black perspective.