A tale of three desperadoes, two of whom join the Texas Rangers so they can get inside information to better plan their robberies. But once teamed up with Major Bailey and his daughter Amanda, the outlaws Jim Hawkins and Wahoo start to warm up to the Rangers’ values. Jim proves to be an able warrior in the fight against the Native Americans, as well as a stern lawman. He is dreaming of a new life as a husband and farmer when he gets orders to track down his old crony, now known as the “Polka Dot” bandit, and bring him in dead or alive … Made in the 100th anniversary year of the creation of the Texas Rangers, Texan native son Vidor delivered a very realistic portrayal of the brutal process of early state-building in the USA. But scenes of battles with Native Americans, armed insurrections against a corrupt system of justice, and against the “uncivilised” accumulation of capital by robbing stagecoaches are tempered with more sentimental passages. Grandiose location shots of the endlessly vast landscape, where civilisation and the savagery of nature collide, provide hints to the basic conflict Vidor would explore in later Westerns – and carry to a glorious extreme in Duel in the Sun.