Kolczyk’s work in this film deals with “criminality as a social phenomenon”, which is also how Berlin sociology professor and novelist Horst Bosetzky (aka “-ky”) described it in his “socio-thriller” that was the basis for Wolfgang Petersen’s film. In his linear storytelling, the director augmented the atmospheric depictions of the posh Wannsee suburbs and inner-city Kreuzberg with action sequences including car chases and shoot-outs. With this, his first theatrical feature, Petersen, a graduate of the dffb film school, established himself as what Hans C. Blumenberg described as a “young German pro” who would go on to become a “Hollywood professional”.