Director Lea Najjar’s hometown of Beirut is a place marked by conflicting traditions, a corrupt political elite, protests against the government and the aftermath of a disastrous explosion in 2020. But above the rooftops, the city’s residents have an unexpected way of connecting in the form of an age-old game of chance involving pigeons known as “kash hamam”. Every evening, the players release their flocks of pigeons from their cages and allow them to fly above the labyrinth of streets and circle over the houses, hoping to attract birds from neighbours’ flocks. If they succeed in luring a neighbour’s pigeon to land on their own roof, this enlarges the player’s own flock and is called a “kash”.
Born in Vienna, Austria in 1994, she grew up in Lebanon and already began working as a press photographer during her schooldays. She first studied at the American University of Beirut before taking up a degree in documentary directing at the Filmakademie Baden-Württemberg. Kash Kash is her graduation film. It premiered at CPH:DOX 2022 in Copenhagen and has won prizes including the 2022 First Steps Award and the Golden Frog at the Camerimage film festival in Poland.