Fleeing government agents, a UFO taking off from California leaves an extra-terrestrial abandoned on Earth. The small alien finds shelter with 10-year-old Elliott, who lives in the suburbs with his single mother and two siblings. Because Elliott misses his father who lives in Mexico, while the creature misses his people, who are likely light years away, they bond immediately. Their spiritual kinship includes telepathy, and together they look for ways for E.T. to “phone home”. But as more neighbourhood kids get involved in helping with the endeavour, the government pursuers track the little space stranger to Elliott’s house … E.T. encapsulates the experiences of a child of divorce – although Steven Spielberg did not become one himself until the age of 20. Nonetheless the film is informed by childhood fears and dreams. More radical than the film versions of classic children’s books that animated Spielberg, such as Peter Pan (1953) and The Wizard of Oz (1939), E.T. is the story of a world of children standing in solidarity against adult society. In reality, the Hollywood grown-ups retaliated by turning the title hero into big business.