Yvonne Rainer is an American choreographer, dancer, and filmmaker. A pioneering figure of the American avant-garde movement with a career spanning over five decades across dance and film, Rainer’s artistic work has emphasized minimalism and experimentalism and has challenged conventional form to explore subversive political and social themes. Rainer’s genre-defining work and collaboration with other artists has earned her a MacArthur Fellowship, two Guggenheim Fellowships, and three Rockefeller Fellowships, among other accolades. She is widely regarded as one of the most influential performance artists of the twentieth century. Rainer is professor emeritus at the University of California, Irvine and currently lives and works in New York.