In Uwe Johnson’s last study in the English town of Sheerness, there was a map of Mecklenburg on the wall – the region of his childhood to which he never returned after his emigration to the West and could only reconstruct in the literary sense afterwards. Volker Koepp’s film is conceived as a geobiography: he travels with Johnson’s texts to places from the author’s life, finding people and landscapes connected to his work and his person, sometimes closely, sometimes more loosely. Koepp’s and Johnson’s poetic projects intertwine: their landscapes and biographies resist linear progression; history remains stored in them only to reveal itself again and again. For Johnson, when he swims in the Baltic Sea, the dead are present, floating in the Bay of Lübeck after the 1945 sinking of the Cap Arcona. Koepp speaks with a woman who recalls how holidaying in Italy evoked thoughts of those fleeing across the Mediterranean by boat. Johnson’s sorrow at the invasion of Prague by Warsaw Pact troops is mirrored in Russia’s ongoing attack on Ukraine, which affects the filming. When a river flows slowly, it can change direction with even just a little wind and return to its source.
Born in Stettin (today Szczecin, Poland) in 1944. After first training as a machine fitter, he studied first at the Technical University in Dresden and subsequently at the Deutsche Hochschule für Filmkunst in Babelsberg. From 1970 to 1990, he was employed as a director at the DEFA Studio for Documentary Films. Since then, he has worked as an independent director, author and producer. Volker Koepp has been a frequent guest of the Berlinale Forum, most recently with Landstück (2016).