Rosalind Morris is an anthropologist, cultural critic, and media practitioner, who is Professor of Anthropology at Columbia University. Morris has worked for more than two decades to document the transforming life-worlds around the gold mines of the Witwatersrand in South Africa. She is the author of seven books, over 70 essays, and has been honored with numerous awards. Morris has collaborated extensively with South African artists, including William Kentridge, with whom she has written three books, Clive van den Berg, and Ebrahim Hajee. She has also collaborated on two operas with the South African poet and novelist, Yvette Christiansë and Syrian-born composer, Zaid Jabri.