The owner of a wax museum hires a young poet to write backstories for three of his wax figures – Caliph Harun al-Rashid, Ivan the Terrible, and Jack the Ripper. In each of the film’s three episodes, the love of a young couple (always recognisable as the writer and the daughter of the waxworks owner) is threatened by one of the fiends. Caliph Harun al-Rashid lusts after the wife of a baker, Czar Ivan carries a bride and groom off to his torture chamber, and Jack the Ripper lies in wait to ambush the daughter of the waxworks owner … This was the last film that graphic artist, set designer, and director Paul Leni (1885-1929) made before moving to Hollywood in 1926. He was strongly influenced by expressionist filmmaking, and created a consummate example of it here. Abstract sets, fantastical costumes, cinematographic extravagance, and consciously outré performances by the three leads – Emil Jannings, Conrad Veidt, and Werner Krauss. Altogether they made Waxworks a magic moment in Weimar era silent filmmaking, somewhere between art adventure and fun fair.