Elisabeth is police chief of the Greek coastal town of Mesolongi. When she speaks, it sounds like angry barking. She drinks too much, constantly swears and is sleeping with a married doctor. Her transfer from Athens to this small fishing village ten years ago still rankles with her. Her adolescent son Dimitris is all too familiar with his mother’s moods. If she overdoes it after a shared dinner in a bar, he goes home. Rita comes from Mesolongi and works in a factory; her brother is something of a local celebrity. He sometimes makes her join him on stage during his club appearances. Rita is also deeply dissatisfied. But then a death tears apart the already fragile network of relationships between the villagers, revealing an even more damaged structure beneath.
Syllas Tzoumerkas’s third film portrays an extraordinary policewoman in the shape of Elisabeth. His protagonist is bulky, frustrated and ungracious. Angeliki Papoulia’s brilliant performance and the surprisingly shocking plot of To Thávma tis thálassas ton Sargassón (The Miracle of the Sargasso Sea) means we are served up a small-town nightmare garnished with eels and several layers of interpretation.
Born in Thessaloniki, Greece in 1978, he writes, directs and acts for both film and theatre. His debut feature film Homeland premiered in the Critics’ Week at Venice and went on to screen at international festivals. His second feature A Blast premiered at Locarno and was selected for over 80 festivals around the world. He is co-writer of the script for Argyris Papadimitropoulos’ 2016 film Suntan and of Ahmad Ghossein’s 2019 film All This Victory. In 2019, his own film The Miracle of the Sargasso Sea screened in Panorama.