The anti-psychiatric Socialist Patients' Collective (SPK) was founded in Heidelberg in 1970 and attributed individual suffering to society’s capitalist structures. It began as a self-organised experiment in group therapy led by doctor Wolfgang Huber with psychiatric patients, featuring Hegel readings and individual agitation, before subsequently radicalising, which ended in criminal proceedings against its members, some of whom went underground with the Red Army Faction. This film examines a little known chapter in West German history in impressive, unpretentious fashion. A precise picture of the social climate leading up to the German Autumn emerges from painstakingly researched documents, such as records from the interior ministry and the university, press photos and TV reports, trips to Stammheim prison and to Italy, as well as from conversations with former SPK – sometimes RAF – members, lawyers and state police. The skilled interview techniques produce genuine encounters with those in front of the camera, as they look back on their lives and the SPK and dig out old papers, the question of their resistance hanging in the air – all different layers of Kroske’s historiography.
Gerd Kroske was born in 1958 in Dessau. After training as a concrete craftsman, he delivered telegrams, and later moved into cultural work with young people. Kroske studied Cultural Sciences at the Humboldt University in Berlin, and Directing at the Academy for Film and Television Konrad Wolf in Potsdam-Babelsberg. From 1987 to 1991, he worked as a writer and dramaturge at the DEFA documentary studio. Gerd Kroske has been making his own films since the autumn of 1989, and founded the realistfilm production company in 1996. The Austrian Film Museum and the DHM dedicated retrospectives to him.