Located in the southwestern United States and featuring extensive growing areas for fruit and vegetables, Imperial Valley stretches out for 80 kilometres, right up to the Mexican border. In the north, it borders on Salton Sea, a man-made lake created in the early 19th century. The agricultural exploitation and settlement of the valley can only be sustained through artificial irrigation. The run-off water and fertilizer involved in that process are channelled unfiltered into the lake, which lacks a natural drainage system. In the 1940s the US military used the region to conduct bomb tests and in the 50s it was opened to tourism and touted as the Californian Riviera. With the continuing aridification of the area and the stirring up of toxic dust particles Salton Sea is becoming a threat to humans and the environment at large – an ecological and economic disaster.
Born in the Steiermark region of Austria in 1983, he studied geography and environmental system sciences in Graz until 2004. He then switched to audiovisual design at the University of Art and Design Linz. From 2007 to 2008 he studied art and multimedia at the Faculdade de Belas-Artes in Lisbon, Portugal. In 2009 he took up a postgraduate degree at the Academy of Media Arts Cologne and a masters at the Academy of Fine Arts (HGB) in Leipzig. Following the short film Fishing is not done on Tuesdays, co-directed with Marcel Odenbach, this marks the second outing for their collaborative work in competition in the Berlinale Shorts. He lives and works in Cologne and Vienna.