Born in Oslo, Norway in 1960, he began his career as a press photographer, winning several awards. After studying at the Dramatiska Institutet in Stockholm, he worked as a cinematographer on several feature films before making his debut as a director with Schpaa which screened in the 1999 Panorama. The film was the first instalment in his multi-award-winning Oslo Trilogy which also comprises Hawaii, Oslo and DeUsynlige (Troubled Water). In 2017 his film Kongens Nei (The King’s Choice) also screened in Panorama.