“What’s fantastic about trading futures today: it’s so easy, push the button, buy the bean, I’m in the market, right?” says an analyst. Originally, the basic idea behind futures was that they serve to protect producers and consumers against fluctuations in the price of raw materials. In practice, futures are bets on future prices that are traded on commodity futures exchanges. With the deregulation of financial markets and the introduction of electronic trading, this hedging process became a mass product, largely replacing the purchase and sale of real goods. Banks and funds invested heavily in the future price of basic foods. Online trading firms began to target a completely new kind of customer, the small investor. Anybody can legally participate in the huge casino of the commodity futures market in the hope of making real profits from an abstract contract based on a fictional premise. At the same time, like an invisible hand, futures determine the prices of real food, setting the industrial standards worldwide for agricultural production.
Minze Tummescheit, born in 1967 in Lima, Peru, and Arne Hector, born in 1970 in Eschwege, have been working together as cinéma copains since 2000. They live and work in Berlin. In the Forum 2012 with in arbeit/en construction/w toku/lavori in corso, 2004 with Jarmark Europa.