A multi-part film work, Amie Siegel’s Provenance traces the economic movements of cultural objects. Characteristic of the artist‘s layered approach, the work takes on the behaviors of the system it describes.
Provenance follows in reverse the global trade in furniture from Le Corbusier and Pierre Jeanneret’s modernist city of Chandigarh, India. Their design included original pieces – tables, chairs, settees, and more – that now command record prices at auction houses worldwide. Beginning in the homes of European and American collectors, Provenance moves backwards to the furniture’s sale at auction, previews, and photography, to its restoration and shipping overseas from India. Without interviews, actors, or voice-over, the film’s contemplative tracking shots and recurrent tableaux – with the silent furniture as protagonists – enact a slow reveal. This accumulative montage exposes the strata of ownership that influence the objects’ fluctuating value.
The moderator and the director of the film, which was shown together with Lot 248.