Belarus: winter 1942. A partisan unit, moving through the deep snow, is retreating from a German special anti-partisan commando. Among the partisans are women and children from the devastated villages: everyone is worn out und utterly exhausted. Two men – an experienced partisan called Rybak, and Sotnikow, a Soviet officer who broke through enemy lines to join the partisans after his own unit was surrounded – leave the group to procure provisions. Sotnikow is ill and could have refused the assignment; but stubbornly, and with his last reserves of energy, he chooses to follow Rybak through the snow-covered fields and the icy winds.