Shortly before her fortieth birthday, police inspector Eva Meyer is transferred from Frankfurt-on-Main to Dresden, where she grew up in a home for children and young people. This Afro-German woman has not been back to the town of her birth since she was eighteen. Deciding that the time has come to find out the truth about her origins, she sets off in search of her parents.
Now that she understands the far-reaching implications of her mother’s entanglement, Eva decides she is at last ready to face her. But before Eva gets to meet her mother, she learns that her family have been living a lie all these years: as far as Eva’s half-sister is concerned, Eva’s mother did not leave her husband and Eva was able to grow up with her parents. Furious and hurt by this fabrication, Eva sends her mother all the information she has collated in an anonymous letter. Eva’s package forces Helga to face up to the repressed and painful events of the past. She and her husband have a terrible row that leads to her husband’s accidental death. Distraught and in a complete turmoil, Helga disappears.
Meanwhile, Eva takes up her new post working for Dresden police force in the belief that the subject of her family is now a closed chapter. However, the real search has only just begun.