Isa, a young artist invited to propose a project for an exhibition, sets out to stage a dramatic adaptation of ‘The Posthumous Memoirs of Bras Cubas’, a satirical 19th-century novel by Machado de Assis. The rehearsal is marred by difficulties which the viewer must interpret as being due to the fact that Isa is a woman, young, black, all of the above, or as difficulties anyone would encounter.
The film was shot at the Ibirapuera pavilion designed by Oscar Niemeyer and its cast is made up of professional and non-professional actors, several of whom worked or currently work for the São Paulo Biennial Foundation. Featuring actors recast from another project Guimarães had worked on eight years earlier, O Ensaio is a film about the passage of time, about short lived revolutionary actions, about institutional memory, racism, and sexism in Brazil.
Tamar Guimarães, born in Belo Horizonte, Brazil in 1967, is a visual artist working with film and other forms of time based media. She studied Fine Arts at Goldsmiths, University of London and at the Konsthögskolan i Malmö and Art Theory at Det Kongelige Danske Kunstakademi, København. Guimarães’s work has been exhibited at biennials and in solo and group exhibitions worldwide. She lives and works in Copenhagen.