The Latin American director, writer and producer is known internationally in particular for his Oscar-nominated film El Norte. He is also recognised for his family saga, My Family, and the biopic Selena, about the American Tejano singer. His film Bordertown, in which Jennifer Lopez played the leading role as she did in some of his later films, screened in the 2006 Berlinale Competition. He is also co-writer of Frida and executive producer of the television series American Family.