Born in Paris, France in 1957, he abandoned a science degree in order to work as an assistant director to Maurice Pialat in the early 1980s. He learned of his HIV infection in 1986. In 1989, he published his second autobiographical novel, “Les nuites fauves”, about living with the disease. He turned the book into a film in 1992 - not only writing the screenplay, musical score and directing, but also playing the lead role. The film won four César awards in 1993, but Collard was unable to enjoy his triumph, having died three days before the award ceremony.