Shot at different times of day, the close-up and panorama shots of this more than 500-million-year-old stone formation combine silence and acoustically altered birdsong to convey a feeling of timelessness into which a sense of loss is also inscribed. The somnambulistic moonrise in the great sky seems almost like an abstract painting and yet it is real. The areas of discolouration in the film material caused by problems in the developing process were deliberately left in the film as a metaphor for the looming threat to this natural environment through bushfires and tourism.
The Second Journey (To Uluru) is a continuation of the Touching the Earth films, in which Arthur and Corinne Cantrill turned their full attention to the Australian landscape. The films found little resonance at the time they were made, with this tribute to the outback coming across as too disconcerting and unsettling, both formally and thematically: an indication of the political dimension of the film.
Born in Sydney, Australia in 1938 and studied Electrical Engineering. Since 1960, he and his wife Corinne Cantrill have been making 8mm and 16mm films together. They started out with films for children and art documentaries, and soon began making experimental films as well. The focus of their work is a filmic engagement with themes such as landscape, colour, light, film history and film technology.
Born in Sydney, Australia in 1928 and studied Botany. Since 1960, she and her husband Arthur Cantrill have been making 8mm and 16mm films together. They started out with films for children and art documentaries, and soon began making experimental films as well. The Cantrills’ joint filmography comprises more than 150 titles, including multi-screen installations and performances. From 1971 until 2000, they published the magazine Cantrills Filmnotes, an international journal dedicated to experimental film, video and related arts.