A sequence of shots in Griffith’s Intolerance from 1916. There are many forms of montage: obviously the close-up, alternating shot sizes, shot-countershot, parallel montage, the leap in time over many centuries. But one sequence sticks out. You might think it was the sequence where the shot-countershot as a form of expression was invented. Or, to reinforce something that you’re still not sure about, derived once again.
This sequence is like one of those animals that is only in the world to provide an example for the correctness of Darwinian theory. But cinema-Darwinism is neither right nor wrong.
Born in Nový Jičín, today the Czech Republic, in 1944. From 1966 to 1968, he studied at the German Film and Television Academy Berlin. He directed more than a hundred films for television and cinema. From 1974 to 1984, Farocki was an editor and author of the magazine "Filmkritik". Starting in 1996, his films and installations were shown in a large number of solo and group exhibitions in museums and galleries. From 2004 to 2011, he was professor for Film and Art at the Academy of Fine Arts Vienna. Farocki died in 2014.