Vukvukai is a respected elder in his Chukchi community of reindeer herders. He is always ready to speak his mind and make keen observations in his straightforward extroverted tone, or to share captivating stories full of allegories and wisdom with his extended family. With his playful energy, the 72-year-old maintains a buoyant atmosphere in the group. He endeavors to keep their nomadic traditions alive by passing on his knowledge while the continuity of the Chukchi legacy is being imperiled by Russian politics. Told in twelve chapters, alluding to the months of the year, Vukvukai narrates a tale of the self-proclaimed reindeer people, their constant struggle for survival and preserving their way of life in an icy wonderland. Unobtrusive and respectful, the film is a close study of a people whose life is profoundly connected to their beautiful reindeer, as well as the utterly unforgiving weather conditions of the vast Tundra.