Director Ma Li spent over a year observing the patients at a mental asylum in northern China. Many of them have been here for years, yet there are no traces of their stay. No pictures adorn the walls, nor are there any personal possessions on the dormitory night tables. The inmates wear the same patterned pyjamas day and night. The heavily desaturated colours lend the film an almost black-and-white quality, underscoring the chilly atmosphere. When someone wears their own jumper here over the institutional clothing, it comes across like an act of resistance. And yet while the seasons change outside, any hope of ever experiencing freedom again wanes.
Over five intense hours, Qiu raises the question of how ill-defined the border between sanity and madness actually is. The film provides no answer. But it allows us to experience how quickly exceptional circumstances can become routine.