Take to the Sea started as an open-ended research project concerned with irregular migration from Egypt to Italy via the Mediterranean Sea in early 2008. Since then it has mutated many times, and different minds and motivations have migrated to and through it to produce image, sound, and text-based work that has circulated in film festivals, art exhibitions, and various publications in Arabic and English. In a more recent avatar, Take to the Sea turned the tide in on itself: They now interrogate their own ideas about migration, displacement, borders, and agency instead of looking to other subjects.