During a summer excursion to the Calamuchita Valley, eight-year-old Valentino is to observe an old family tradition. Urged on by his father, he faces a series of challenges everyone is expected to have mastered at least once in his lifetime: diving into an ice-cold river, scaling a mountain, felling a tree. At first, the quiet young boy acquiesces to everything that is required of him. But all of a sudden, he refuses and starts inventing new rituals, guided by his own feelings and desires. In the isolated natural surroundings, father and son must cautiously negotiate their relationship anew. With its undertones of both farewells and new beginnings, this tentative trip paves the way for the next stage of Valentino's journey towards adulthood.
Born in Córdoba, Argentina in 1988, as a student he worked in various production capacities before focusing on directing and screenwriting. His feature film debut Primero enero (January) screened in the 2017 Generation and was awarded Best Picture - Argentine Official Competition at the Buenos Aires International Festival of Independent Cinema (BAFICI). Mochila de plomo (Packing Heavy) won the Raymundo Gleyzer development award from the Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales.