Isla Santa Maria – according to myth – is an island formed from the wreckage of a replica of one of Christopher Columbus’s ships, created for the World’s Columbian Exposition 1893 in Chicago. Based on this myth, Isla Santa Maria 3D draws together the violent colonialist legacy of Columbus with developments of perspective drawing and stereoscopic image-making as two histories that reordered the way we see the world. The film’s cast of characters – a dancing conquistador, an oracle appearing as a floating hologram, a group of representatives from another planet, and a flock of Victorian era revelers on a beach – are pulled out of time into a nonlinear narrative that overlaps histories, truths, and fantasies to re-imagine possible futures.
Oliver Husain is an artist and filmmaker based in Toronto, Canada. His films and videos have been shown internationally at a variety of locations in solo and group exhibitions and in numerous film festivals and screenings.