In the decades after it was founded in 1944, the Centre Cinématographique Marocain (CCM) produced newsreels for screening in theatres before the main feature. Mohamed Afifi, Ahmed Bouanani, Abdelmajid R’chich and Mohamed Abderrahman Tazi were filmmakers working at the CCM after the country gained independence for whom film was an art form. Afifi was the oldest, while Bouanani, R’chich and Tazi knew each other from their student days at the IDHEC (Institut des hautes études cinématographiques) in Paris. Afifi was the first to dare to subvert a newsreel commission to create an auteurist meditation. Visually captivating, Men Lahm wa Salb (1959) films a day in the life of the Casablanca port, without dialogue or voiceover, with the images flowing to the rhythm of music, while Sitta wa Thaniat 'Ashar (1968) is a study of the Casablanca light between the hours 6 and 12. Al-'Awdah li Agadir (1967) films the reconstruction of Agadir after the earthquake that almost destroyed the entire city and is akin to a modernist constructivist moving image tableau. Bouanani’s first short Tarfaya Aw Masseerat Sha'er (1966) is adapted from a 15th century poem by a legendary Moroccan bard.
Born in 1942 in Rabat, Morocco. He completed a degree in Cinematography from the Institut des hautes études cinématographiques (IDHEC) in Paris, and studied Audio-Visual Communication in the United States. In addition to working as a director, he also works as a screenwriter, producer, and cinematographer.