The artist, dressed as “Mother India” washes the medical model of a brain. The act is like a ritual, performed with the panache of a magic trick on stage.
Hygiene/Swachh is part of a long-term project using multiple media in which the artist interrogates the idea of the nation state: looking at the notorious histories of anthropology, ethnography and eugenics that ironically define modernizing government projects in the dream of building an ideal community. The artist, by personifying the part of “Mother India,” places herself at the centre of inquiry, admitting her role as agent and effect of history.