Departing from the Guinea-Bissau film archive, the cinematic essay Cuba proposes a path from Amílcar Cabral’s life as an agronomist through his role as the leader of the Guinean liberation movement and encourager of the birth of Guinean militant filmmaking supported by Cuba.