Karel Čapek, a Czech, coined the term ‘robot’ in 1921. A few years after the appearance of Maria, the humanoid machine in METROPOLIS, and before Hollywood began deploying robots that would destroy the world, Mezhrabpom (in 1935) presented a menacing army of machines that operated between the fronts in the class struggle. Aleksandr Andriyevsky staged this ever-relevant subject with unprecedented expense and effort. He used the most modern technology – including television broadcasts. The closure of the Moscow film studio prevented this masterpiece from reaching an even larger audience.