Born in Gothenburg, Sweden in 1943. One year after he graduated from the Swedish Film School, his debut film A Swedish Love Story screened at the Berlinale in 1970. After several years as a commercials director, he founded the Studio 24 production company and directed a number of short films. A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence won the Golden Lion at Venice, where he also received the Silver Lion for Best Director for About Endlessness in 2019.