A wind whistles through the arid expanse of a grassy landscape, strong enough to extinguish a spark or cause it to grow into an inferno. In calmly insistent tones, two Aboriginal youths speak about their ancestors, family solidarity and the traumas experienced in their everyday lives. Just as After the Smoke, Nick Waterman’s second short film to be featured at Generation is a further poetic exploration of Australian identities.