Hamburg 1966. Adapting to conditions is the name of the game in the post-war reality of West Germany. There’s trouble in the air, has been for some time. Marquard Bohm is troubled too – by the coercion in question. He doesn’t want to go to work. He can’t go to work. Nothing works anymore. At Dammtor a man runs into him: ‘Can I get by?’ he asks. ‘There’s plenty of space,’ Bohn answers casually. ‘But not for me,’ the older man replies, expecting deference, obedience. Bohm punches him in the face and then asks for a roll of fruit drops at the station kiosk.
Na und...? captures the feeling of its time, directly and in black and white. Without any smoke and mirrors. The generation gap cannot be bridged. The harbingers of the revolution are coming around the bend. Marquard Bohm is a representative of this generation that craves the new, the real, not the covered up, the dead, not the stale air.
The film was shot on original sites in the house of the Bohm family in Hamburg Groß Flottbeck and other places in Hamburg. Marquard Bohm plays the young man, while Petra Krüger, his wife in real life, plays his wife. The still photography on set was done by Angela Luther, at that time married to Hark Bohm. She would later go on to join the RAF.
Born in Hamburg, Germany in 1941, he died in Wetter (Ruhr) in 2006. The younger brother of actor and director Hark Bohm, he was one of New German Cinema's most prominent actors, appearing in more than 100 films. He also gained international recognition for his work with Rainer Werner Fassbinder in Der amerikanische Soldat (The American Soldier) and Wildwechsel (Jail Bait). He collaborated with Hark Bohm, Rudolf Thome, Wim Wenders and Helmut Herbst. Between 1986 and 2000 he performed at the Schauspielhaus Bochum under artistic directors Frank-Patrick Steckel and Leander Haußmann.
Born in Escherhof, Germany, he lives in the Odenwald. He studied art history and painting in Hamburg and Paris before, in 1962, founding the Cinegrafik animation company. Alongside his own films, he has dedicated himself to the production of independent films by directors including Marquard Bohm and Harun Farocki. From 1969 to 1979 he lectured at the German Film and Television Academy Berlin (dffb) followed by the University of the West Indies at Mona, Jamaica. His feature film Eine deutsche Revolution (A German Revolution) screened in Competition at the 1982 Berlinale. From 1985 to his retirement in 2000 he was professor at the University of Art and Design in Offenbach.