Ulrike Pfeiffer was born in Korbach, Germany and lives in Hamburg. After completing an apprenticeship as a photographer with Siegfried Wack in Cologne, she studied art photography at the University of Applied Sciences for Art and Design in Cologne from 1974 to 1978. Between 1979 and 1984 she took a degree in film at the German Film and Television Academy Berlin. Alongside her work as a cinematographer and photographer, she also makes her own films on 8mm, super 8, 16mm, 35mm and video. She is a guest lecturer at the Hamburg University of Technology, the University of the Arts in Bremen and the University of Fine Arts of Hamburg and has been a board member of Cinegraph - Hamburgisches Centrum für Filmforschung e.V. since 2009.