Floresta do fim do mundo is the third creative collaboration between Rio de Janeiro filmmaker Felipe M. Bragança and Indigenous visual artist Denilson Baniwa, completing the “Plant Trilogy” – which also includes a video performance and a video installation.
Felipe M. Bragança is a filmmaker whose work is deeply rooted in Brazilian culture and historical memory, exploring its many layers using a distinctive form of magical realism. His films have been screened at festivals such as the Berlinale, Cannes, the International Film Festival Rotterdam, Locarno and Sundance. Retrospectives of his work have been held at Jeu de Paume, California Institute of the Arts, Arsenal and Wolf Kino. Together with Denilson Baniwa, Bragança is currently developing his next feature film MAKUNAIMA XXI. This is his fourth participation in Forum Expanded.
Denilson Baniwa is an Amazonian visual artist from the Baniwa Indigenous people who blends ancestral and present-day elements in his art to highlight Indigenous challenges and resist colonial narratives. His work has been shown in exhibitions at institutions such as the Pinacoteca de São Paulo, the 22nd Sydney Biennale and the Getty Museum in Los Angeles. In 2024, he served as one of the curators of the Brazilian Pavilion at the Venice Biennale. Floresta do fim do mundo marks his first work for cinema.