La Vulcanizadora is a studio created by María Rojas Arias and Andrés Jurado, where cinema, art and archives explore memory, resistance and variegated, expanded forms across film. Situated in present-day Colombia, the studio acknowledges the cultural legacies of Africa, Asia and other latitudes, establishing connections that extend to the Caribbean, the Amazon and the Orinoquía. It collaborates with a diverse community of the living and the dead, the visible and the invisible, who contribute from fields such as science, biology, philosophy, education, ethology, anthropology, history, music, translation, literature, knowledge systems, flavours, experiences and traditions, both dependent and independent, critically and provocatively engaging with production and institutional frameworks.