“Nothing is more galvanizing than the sense of a cultural past.” So said the noted philosopher and cultural critic Alain Locke, the “Father of the Harlem Renaissance”. This film examines his contribution to the arts and invites a critical conversation about material culture from Africa and its influence on the Black cultural movement and European Modernism. For Locke, the value of African cultural artefacts lay in their importance to the African diaspora.
Isaac Julien shot this film in sumptuous black and white at key locations: the Pitt Rivers Museum at Oxford University, where Locke was the first Black Rhodes Scholar; the Barnes Collection; and the Pennsylvania Academy of Fine Arts in Philadelphia. He revisits themes addressed in his groundbreaking film Looking for Langston (1989) and continues his exploration of the queer subculture of the Harlem Renaissance. Once Again… (Statues Never Die) envisions the poetic restitution of a neglected artistic legacy in which the past is ever present and the future is still up for debate.