The Alternative Monument is an interdisciplinary collective of artists, researchers, activists, and cultural practitioners focused on reimagining public memory and commemorating migration. Founded in Berlin, the collective blends art, technology, and social engagement activating diverse communities in co-creating artistic content, ensuring the monument reflects the lived experiences of those it represents.