Želimir Žilnik is an artist and filmmaker born in 1942 in Novi Sad, Serbia. In his highly prolific career, Žilnik has made over 50 feature and short films, which have been exhibited internationally at film festivals including Berlin, Toronto, Rotterdam, Moscow, and Oberhausen. Since the late 1960s, his socially engaged films have earned him accolades, but he also faced censorship in the 1970s and 1990s for his unflinching criticism of the government apparatus. His power to observe and unleash compelling narratives out of the lives of ordinary people is the common thread throughout his work.