Monk in Pieces is a mosaic that mirrors the structure of her own work and illuminates her wildly original vocabulary of sound and imagery. In the film’s final chapters, Monk confronts mortality. We see her warily entrust her masterpiece “Atlas” to the director Yuval Sharon and singer Joanna Lynn-Jacobs for a new production with the Los Angeles Philharmonic. For 60 years, Monk has directed and performed in all her works; now she must learn to let go. What will happen to such singular creations after she is gone?
The Emmy-nominated filmmaker is known for High Noon on the Waterfront, starring John Turturro and Edward Norton, which had its world premiere at Telluride, and Dark Matter with Meryl Streep in the lead role, which won the Alfred P. Sloan Prize at the Sundance Film Festival. He collaborated with the animator Bill Plympton on the viral web series Trump Bites which featured on the website of “The New York Times” and created the three-part crime series Doctor’s Orders with the animator Yoni Goodman.